Rynek napędzać będą nowe zastosowania tych technologii: szkolenia pracowników, testy procedur bezpieczeństwa, zdalne naprawy i konserwacje, kontrola jakości i projektowanie produktów, w których AR i VR pozwalają obniżyć koszty oraz rozwiązać problem braku siły roboczej. Czynniki sprzyjające to także postęp w technologii rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej, rozwój sztucznej inteligencji, postęp w zakresie rejestracji i obróbki obrazów oraz dźwięków, a także dostępność sprzętu przenośnego, kompatybilnego z AR i VR (tablety, zestawy słuchawkowe).
Dotychczas największy udział w tytułowym rynku miały AR i sprzęt, ale w przyszłości najszybciej będą się rozwijały VR i usługi. W segmencie sprzętu największy udział utrzymają wyświetlacze montowane w okularach VR/AR. Z kolei w zakresie aplikacji najpopularniejsze w dalszym ciągu będzie projektowanie produktów, ale na znaczeniu będą także zyskiwać szkolenia.